Kulturverket program 2024 våren
Nytt år och nya dramatiska händelser varje dag. Låt oss här fokusera på musikaliska glädjeämnen!
Nya priser anpassade efter bister verklighet. Vi vill att alla ska kunna komma!
Medlemskap 100 kr, Medlemsbiljett 150, Icke-medlems biljett 250
Erbjudande! Om en medlem tar med sig en vän som betalar medlemskap så bjuder vi vännen på entrén till första konserten.
Det blir som vanligt offentliga konserter på Kulturverkets scen i Onsjö och på Andersberg, samarbeten med kommuner på skolor och förskolor, med andra i länet, med vårt nordiska nätverk och på hösten en ny omgång med populära Bosphorus ensemble.
På Kulturverket i vår blir det bl a barockfrosseri med musiker som tidigare framträtt hos oss samt nya musiker som bjuder på barock i folkton. På Andersberg blir det världsmusik med uppskattade Samara och en häftig balkanduo.
Vi arbetar fortfarande på förberedelser för projektet med dans för alla i Festlokalen på Andersberg, men är inte riktigt i hamn ännu. Vi tar gärna emot fler anmälningar!
Kulturverket
Söndag 25 februari kl 16.00
Entré
”Kända och okända barockkompositörer”
Antonio Vivaldi, Élisabeth Jacquet de la Guerre, Isabella Leonarda, Georg Philipp Telemann
Karlsson Barock
Cembalo / konstnärlig ledare: Göran Karlsson,
En ensemble ur orkestern
För mer info, exempel på musik och musiklänk: https://www.ezacke.eu/
Spelåret 2024 firar Karlsson Barock ha funnits som ensemble i 15 år! De har framfört musik från tidigt 1600-tal till det sena 1700-talet och lagt sig vinn om att komponera varierade och spännande program, både med välkända kompositörer och mindre kända namn. Orkestern spelar beroende på sättning i flera konstellationer, ibland hela orkestern, ibland mindre ensembler.
Konsertprogrammet innehåller musik av bl a superkändisen Antonio Vivaldi, G Telemann, I Leonarda och Elisabeth Jacquet de la Guerre, en tonsättare som var uppburen redan från tidiga år då hon som femåring spelade vid hovet i Versailles: Hennes egensinniga och djupt uttrycksfulla musik beundras alltjämt av en ständigt växande skara musikälskare.
Karlsson Barock har sin hemvist i Göteborg och består av ett femtontal musiker med hjärtat i den tidiga musiken. Gemensamt har de passionen för barockmusik på tidstypiska instrument. Orkestern har sedan sin första konsert 2009 byggt upp en omfattande konsertverksamhet i Göteborg med en egen konsertserie och med gästspel på andra platser. Karlsson Barock deltar i flera spännande projekt där man bland annat fokuserar på mötet mellan barockmusik och andra konstarter, vilket har fört orkestern och dess publik till nya konsertlokaler, allt från kyrkor och konsthallar, till ateljéer och smedjor.
Karlsson Barock satsar även på pedagogiska projekt där unga musiker får chansen att möta orkestermedlemmarna och prova på att spela tidig musik med autentiska instrument. Karlsson Barock har med sina inspirerade och lekfulla tolkningar av kända och okända verk samlat en hängiven publik som återkommer konsert efter konsert för att uppleva när musiken får liv!
All Världens Musik på Andersberg
Festlokalen, Grönevångs Torg 2
16 mars 16.00
FRI ENTRÉ
SAMARA
”Ett musikaliskt möte mellan Norden och Mellanöstern”
Ahmad al Khatib (oud)
Avin Omer (sång)
Youssef Hbeisch (perc)
Larisa Ljungkrona (dragspel,sång)
Stefan Bergman (bas)
Sten Källman (sax)
Samara började som trio med oud, bas och saxofon och utvidgades till sextett 2018 med den kurdiska sångerskan Avin Omer som också sjunger på arabiska och persiska. Larisa Mönttinen Ljungkrona på dragspel och finsk runosång och den palestinske slagverksvirtuosen Youssef Hbeisch.
Samara har turnerat flitigt både i Mellanöstern och Sverige och fått stort gensvar från publiken genom sin unika sammansättning och skickliga musikanteri.
Med både nyskriven och traditionell musik utforskar gruppen medlemmarnas olika musikaliska bakgrund där orientalisk modalitet möter nordisk folkmusik som utmynnar i nya klangvärldar och improvisationer.
Musikexempel:
Ya Dar. https://youtu.be/AMJkL9mAN4Q
SAMARA trailer 2022 https://youtu.be/-MuJ3n9MjOs
Kulturverket
Söndag 24 mars 16.00
"Lecons de Ténèbres"
Michel-Rickard de Lalande (1657-1726)
Elisabeth Holmertz, vokal
Nora Roll, gamba
Fredrik Bock, teorb
Paul Høxbro, galoubet, tambourin
Den nyskapande sångerskan E Holmertz hörde vi senast i
originella Odd Size, som framförde Händels Messias på fyra musiker!
Texterna i Leçons de ténèbres (-
Mörkrets läsningar/lektioner) kommer från Klagovisorna (Gamla testamentet) och
handlar om Jerusalems förstörelse 587 BC. Efter att Babylonerna och deras kung
Nebukadnessar II belägrat Jerusalem i 30 månader, brändes staden och
totalförstördes. Jeremia går runt i spillrorna och berättar för oss om
förstörelsen han upplever. Han gråter över de fruktansvärda konsekvenserna av
brutaliteten och ger en röst åt de människor som var där. Språket är rått och
han låter oss inte komma undan: ”Han lät mitt kött och min hud täras bort han
krossade mina ben. Han byggde upp en mur mot mig och omringade mig med
bitterhet och möda.” (Klag. 3:4-5)
Vi kan tolka orden utifrån sorgen
och vreden när våra egna liv ligger i spillror av skilsmässa, sjukdom eller
död. Man kan också säga att bibelverserna illustrerar världens kollektiva sorg
över det förgängliga och över det mänskliga lidandet som alltid funnits. ”Vart
är världen och mänskligheten på väg?” Som om människan är på väg mot aldrig
förr anade grymheter och svårigheter. Faktum är att det mörka är en oundviklig
del av mänsklighetens natur. Den har alltid gått sida vid sida om empatin,
kärleken och ljuset. Men, speciellt nu när områdena runt Jerusalem återigen
står i lågor.
När de olika Leçons de ténèbres
skrevs och framfördes under barocken symboliserade de också det offer som Jesus
gjorde för mänskligheten, hans lidande och hans död. I konsertens början är 15
ljus tända, som en bild av Jesus och människorna som en efter en övergav honom.
Under konserten släcks ljusen, ett efter ett, och till slut fladdrar ett enda -
ljuset som symboliserar hoppet - innan också det blåses ut.
Nej, vi kommer inte undan mörkret,
men trots det spelar ljuset en stor roll. Vi får det i musiken av Lalande.
Musiken som är så levande, så innerligt vacker och fylld av omtanke, värme och
förlåtelse.
I den här konserten låter vi
instrumentalmusik av de Lalande separera de tre ganska mörka lektionerna. På
Galoubet&tambourin hör vi sviter med danssatser som ytterligare påminner
oss om att livet är till för att levas - vi måste skratta, dansa och
älska när vi kan!
Musikerna har spelat tidig musik
tillsammans med flera av Europas ledande barockensembler. Elisabeth Holmertz
har också en PhD i konstnärlig forskning.
För mer info: www.elisabethholmertz.com
Musikexempel: https://youtu.be/MUbYioTQzLQ?si=G7TiyBVb4kMo8F72
All världens musik på Andersberg
Grönevångs Torg
Kaféet på Medborgarservice (ingång till biblioteket)
20 april kl 16.00.
FRI ENTRÉ
Almir och Daniel
”Häftigaste balkanduon”
Om du älskar musik som är virtuos, energisk, lekfull och mångsidig, är Almir Meskovic och Daniel Lazar duo ett måste! Deras shower är ett glädjefullt firande av kreativitet och kamratskap.
Almir Meskovic och Daniel Lazar är skickliga musiker kända för livfulla framträdanden, prisbelönta av Jeunesse Musicale för sin förmåga att fånga även ung publik. De är influerade av folktraditioner och införlivar olika element i sin musik i en genomarbetad och tät musikupplevelse. Deras energiska liveshower är en fest för sinnena, med en imponerande improvisationsförmåga och publikkontakt.
Utdrag ur Ciro de Rosa (Italian Blogfolk Magazine:
Balkanmusikerna Almir Mešković (dragspel) och Daniel Lazar (fiol) …..energi, teknik och kommunikation, de är influerade av sin klassiska utbildning och musik från balkan, improvisation och traditionell norsk musik. En fantastisk uppsättning av två artister som vi skulle älska att se mer av i vår del av världen.
Duon har framträtt på Womex, den stora internationella världsmusikexpon, på Exit i Italien, Oslo World, Førdefestivalen, Mela mm, och har samarbetat med KORK, Norges Nationalteater, Toumani Diabate, Daniel Herskedal, Silje Nergård och Jelena Tomasevic.
https://www.almirdaniel.com/
Musikexempel:
https://www.youtube.com/@AlmirDanielduo?app=desktop
Kulturverket
Söndag 28 april kl 16.00
”Barock i folkton”
Kristine West flöjter (tvär- och blockflöjter)
Erik Rydvall nyckelharpa
I gränslandet mellan barock och svensk folkmusik:
Konsert innehåller ett axplock ur Johann Sebastian Bachs musikaliska skattkammare tillsammans med folkmusikfavoriter i egna arrangemang. Musiken är färgad av inspiration från naturen, spelmansstämmor på somrarna och uppväxten i en folkmusikmiljö med jam och buskspel. Resultatet, tror vi, blir ett möte mellan spelmansmusik och J.S Bach’s musik där lyssnaren får följa oss på en spännande och virvlande resa från barocken till idag.
Kristine West är en flerfaldigt prisbelönt flöjtist med rötter i den hälsingska folkmusiken. Med Masterexamen i tidig musik vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, flertalet stipendier från bl. a. Kungl. Musikaliska Akademien, Konstnärsnämnden, Kulturrådet och Statens Musikverk, såväl som med en omfattande konsertverksamhet, har hon etablerat sig på både svensk och internationell musikscen.
Erik Rydvall
Nyckelharpsspelmannen Erik har vuxit fram som en stjärna på den svenska folkmusikhimlen redan under sin tid på Kungl Musikhögskolan. Med sitt starka personliga uttryck, virtuosa spel och sin ständinga lust till nya utmaningar är han en hett eftertraktad musiker, ofta till samarbeten över genregränser. Eriks musikaliska bredd kan inte beskrivas bättre än att han har turnerat med flamencokompaniet “Flamencos en route”, Danska radions flickkör, Norrlandsoperans Symfoniorkester, Dalasinfoniettan, konsertorganisten Gunnar Idenstam samt med den svenska världsmusikens grundare Ale Möller.
Musikexempel:
https://open.spotify.com/album/64uTW9784TlGaEPz1UzpNR?si=hzlsyZkwT6aHBJfrSkhz-Q
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=Y1Q4Iq4p-JE
https://www.youtube.com/watch?v=i6zsC3MrVEg
https://www.youtube.com/watch?v=tBjuLUBBhds
Foto: Aron Mattsson
Föreningsnytt: